Elektrifieringen på Perssons har bara börjat

Korta körsträckor, en kapacitet att lyfta tungt och närheten till laddstationer är några av de faktorer som gör eltrucken till en självklar start i elektrifieringen på Perssons. Trucken är den första i en rad investeringar som vi på Perssons planerar under de kommande åren för att kunna övergå till en helt eldriven fordonsflotta.

Vi på Perssons drivs hela tiden av att utvecklas och ser stora möjligheter till detta genom ny teknik. Vi vill satsa på innovationer som möjliggör effektivisering av produktionen, en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare som samtidigt skapar förutsättningar att minimera vår miljöpåverkan.

Ett första steg i övergången till en eldriven fordonsflotta

Vår senaste investering till produktionen är en helt ny eltruck från det svenska märket Merlinum. Den blir första steget i en stor process att övergå till en fordonsflotta av 100% eldrivna fordon i vår produktion. Eltruckar i sig är ingen nyhet på marknaden. Mindre varianter har funnits länge och är idag vanliga på många arbetsplatser. Det som utmärker vår nya eltruck är att den är större, drivs helt på el och har en kapacitet att lyfta hela 6 ton vilket gör att den kan mäta sig med en dieseltruck i motsvarande storlek. Merlinum är ett innovativt företag som har all sin produktutveckling och produktion i småländska Ljungby.

Som med de flesta eldrivna fordon är batterikapacitet och körsträcka två avgörande faktorer till om ett elfordon helt kan ersätta dagens fossildrivna alternativ. Batteriet i den nya Merlinum-trucken har en körkapacitet på 8-10 timmar beroende på hur trucken används under arbetsdagen. Eftersom truckarna jobbar 16 timmarspass i vår produktion har vi investerat i ett extra batteri som byts i samband med förarbyte mellan skiften. Batteriet väger hela 4 ton men lyfts enkelt av och på med hjälp av en annan truck.

En av anledningarna till att elektrifieringen av just truckar ligger i framkant är att de faktorer som för många andra fordon ses som nackdelar istället blir till fördelar för en motviktstruck. Förutom problemet med långa laddtider så är dagens elbatterier även stora och tunga. Det tunga batteriet blir snarare en fördel för en motviktstruck när det kommer till att kunna lyfta tungt. Korta körsträckor, nära tillgång till laddstationer, extra batterier med smidiga byten gör att eltrucken överträffat våra förväntningar och blivit en självklar ersättare till dagens dieseldrivna truckar.

Den nya större och kraftigare eltrucken är ett välkommet tillskott till den egna truckflottan som sedan tidigare består av 6 st mindre eltruckar och 8 st dieseltruckar. Den övriga fordonsflottan på Perssons består idag av 5 egna lastbilar varav 3 kranbilar där den senaste levererades för bara någon vecka sedan. Merlinumtrucken har varit en investering som ligger helt i linje med vårt framtidstänk och utveckling.

Förutom de miljömässiga aspekterna med att ställa om produktionen till eldrivna fordon så bidrar det också till en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare. Den nya trucken har hög körkomfort, är helt tystgående och släpper inte ut några avgaser.

Även tjänstebilsflottan på Perssons består sedan några år tillbaka av el- och hybridbilar där laddstationerna utanför vår entré gärna får användas av kunder som kommer på besök. En del av vår produktionsanläggning drivs av vattenkraft från den närliggande sjön i kombination med solceller på taket.

Resan mot fossilfri logistik och distribution

Precis som alla andra industrier är även vi beroende av olika typer av fordon i vår produktion och distribution av råvara och förädlade träprodukter. Vårt trä kommer från långsamt växande skogar i norrland och för att ha minsta möjliga miljöpåverkan går de långa transporterna med tåg. På centralerna lastas materialet över till lastbilar som kör virket till vår anläggning här i Bergstena. Detta är en av delarna i vår distribution där vi ser stor utvecklingspotential för hela branschen.

Satsningarna på elektrifiering av elfordon inom industri och transport har under de senaste åren bidragit till att utvecklingen tagit stora kliv framåt. Stora aktörer som bland andra Volvo Lastvagnar och Scania har utvecklat serier av helelektriska tunga lastbilar där produktionen redan är igång eller är planerad att starta under 2022. Vi på Perssons vill ligga i framkant och följer hela tiden utvecklingen både på den svenska marknaden och internationellt.

Vår förhoppning är att utvecklingen av eldrivna lastbilar kommer gå ännu snabbare kommande år och att både kapacitet, körsträckor och laddningstider snart kommer vara i linje med behoven hos dagens lastbilstransporter. Vi är stolta över att vår resa mot en fossilfri fordonsflotta har börjat och ser fram emot kommande års investeringar av fler eldrivna fordon.