Effektiva beställningar med EDI-order
På Perssons Träteknik strävar vi alltid efter att göra det så enkelt och smidigt som möjligt att handla från oss. Sedan ett år tillbaka erbjuder vi därför våra återförsäljare möjligheten att lägga order via EDI. Det skapar en enklare, snabbare och säkrare beställningsprocess – för alla parter.
Vad är EDI-order?
EDI (Electronic Data Interchange) är ett standardiserat sätt att utbyta affärsdokument elektroniskt mellan olika system. Istället för att lägga en order via telefon eller e-post kan våra återförsäljare nu skicka beställningar direkt från sina system till vårt. Informationen överförs digitalt och registreras automatiskt i vårt affärssystem innan ordern går ut för produktion och leverans. EDI-order kommer med många fördelar som sparar både tid och energi för alla inblandade.
Så fungerar det i praktiken
För att komma igång med EDI-order behöver återförsäljarens system kopplas samman med Perssons EDI-leverantör, PRI-handel. Första steget i processen är att matcha kundens artikelnummer med våra – en engångsprocess som vi på Perssons Träteknik hjälper till med. När detta är klart kan återförsäljaren börja skicka sina beställningar via EDI och dra nytta av alla fördelar som kommer med en smidigare orderhantering.
Fördelarna med EDI-order
- Snabbare hantering och leverans – Eftersom beställningarna går direkt in i vårt system kan vi påbörja orderhanteringen snabbare och korta ned ledtiderna.
- Effektivare administration – Tack vare den automatiserade överföringen minskar behovet av manuell hantering. Det innebär mindre administration och mer tid över till andra viktiga uppgifter.
- Inga fel – När informationen överförs digitalt genom hela kedjan minskar risken för felaktiga leveranser.
Smarta kopplingar
Kopplingen görs manuellt av oss på Perssons baserat på ett digitalt underlag från återförsäljaren innehållandes relevant artikelinformation, ofta via en Excel-fil. När kopplingen är klar kan återförsäljaren börja lägga beställningar genom sitt befintliga system, utifrån sina egna artikelnummer. Order som landar hos oss översätts automatiskt till Perssons artikelnummer, vilket är en av nyckelfaktorerna till att minimera risken för fel. För den som föredrar det, så finns det även möjlighet att få sina fakturor direkt via EDI-ordersystemet.
Undviker onödiga missförstånd
Den digitaliserade orderhanteringen skapar många fördelar för våra återförsäljare. I systemet kopplas återförsäljarens artikelnummer direkt till rätt produkt i vårt sortiment, vilket gör att man alltid ser sina egna artikelnummer. På så sätt undviker vi missförstånd och ser till att rätt produkter levereras.
“Tack vare detta kan vi erbjuda en snabbare orderhantering, färre fel vid beställningar och enklare uppföljning av leveranser. En av de största fördelarna enligt mig är att det är så enkelt och tydligt. Det kan nästan inte bli fel. Många av våra kunder har redan gått över till EDI-order hos oss men alla vet nog inte om att vi erbjuder det. Jag kan varmt rekommendera att börja köra med EDI om man inte redan har kopplingen hos oss idag. Det är så himla smidigt. Det är bara att höra av sig till oss så hjälper vi till”, berättar Carina Johansson, säljare på Perssons med särskilt ansvar för EDI-kopplingarna.
Har du frågor om EDI-order eller beställningar?
Kontakta gärna vår ansvariga innesäljare Carina Johansson.
0322-22 95 32
carina.johansson@perssonstrateknik.se